Ve své době nejnákladnější snímek studia Warner Bros., pojednávající o legendárním hrdinovi anglických dějin, je podle dobové recenze „skvělý, nádherně nasnímaný dobrodružný film". Zároveň reprezentuje první zralou fázi estetického využití barvy, kdy chromatická paleta byla plně využita v celé své pestrosti.
Osudy ušlechtilého hrdiny dávných anglických národních legend Robina Hooda patřily vždy k vděčným filmovým námětům. Robin Hood s podobou Douglase Fairbankse ve stejnojmenném filmu z roku 1922 jistě nebyl první, ale dlouho nejslavnější. V roce 1935 sice společnost MGM ohlásila, ale nakonec nerealizovala příběh Robina Hooda jako operetu s Nelsonem Eddym. Jen o rok později méně významné studio Republic Pictures přišlo se záměrem využít tento námět pro barevný film v systému Magnacolor. Ani ten se však neuskutečnil. Když však práva na Robina Hooda získalo studio Warner Bros., zahájilo velkolepý projekt v barvě s rozpočtem dvou milionů dolarů. Snímek Dobrodružství Robina Hooda nakonec naplnil všechna očekávání.
Anglický král Richard Lví srdce je při návratu z křížové výpravy zajat Rakušany, kteří za něj žádají vysoké výkupné. Jeho bratr princ Jan předstírá, že se vysokými daněmi snaží získat peníze na jeho vysvobození. Protože však sám chce být králem, jde mu jen o jeho vlastní prospěch a moc. Daněmi zubožený prostý lid nemá proti zvůli princových přisluhovačů zastání, vyjma rytíře Robina Hooda, jenž se svou armádou věrných vede z sherwoodského lesa statečný boj proti zrádcům.
Hned při premiérovém uvedení film Dobrodružství Robina Hooda vykázal rekordní tržby. Začlenil se mezi deset nejlepších filmů roku a dnes je v USA zařazen do Národního filmového registru kulturně, historicky a esteticky významných filmových děl. Zároveň snímek splnil i poslání neopominutelného vývojového stadia.
V kvalitativním vzestupu Technicoloru během 30. let totiž Dobrodružství Robina Hooda představuje první zralou fázi estetického využití barvy. Chromatická paleta je plně využita ve vší své pestrosti - červená se zelenou jsou v rovnocenném postavení s doplňujícími modrou a zlatožlutou barvou. Barva tak slouží jako vodítko divácké pozornosti a současně plní důležitou dramatickou funkci narace.
„Ideál" silných kontrastů mezi výrazně saturovanými barvami byl překonán. Technicolor dospěl ke své první skutečně vytříbené podobě.
Věroslav Hába
LFŠ 2015
Režie: Michael Curtiz, William Keighley
Scénář: Norman Reilly Raine, Seton I. Miller
Hudba: Erich Wolfgang Korngold
Hraje: Errol Flynn, Olivia de Havilland, Basil Rathbone, Claude Rains, Patric Knowles, Eugene Pallette, Alan Hale, Ian Hunter, Una O'Connor, Herbert Mundin, Montagu Love, Robert Warwick, Lester Matthews, Harry Cording, Holmes Herbert, John Sutton, Charles Irwin, Janet Shaw, Eddie Dew, Dick Johnstone, Colin Kenny, Melville Cooper, Chet Brandenburg, Cap Somers, Trigger, Frank Hagney, Robert St. Angelo, Lionel Belmore, Dick Rich, Ray Spiker, Charles Morton, Wilson Benge, Olaf Hytten, Marten Lamont, Crauford Kent, Frank McCarroll, Leyland Hodgson, Thomas R. Mills, Charles McNaughton, Connie Leon, Paul Kruger, Herbert Evans, David Thursby, Reginald Sheffield, Victor Romito, Harold Entwistle, Leonard Mudie, George Huggins, John Roy, George Bruggeman, Georges Renavent, D'Arcy Corrigan, Jack Deery, Paul Power, Ivan F. Simpson, Robert R. Stephenson