Německý film "Uprchlík z Chicaga" byl udělán osvědčeným způsobem: od všeho něco, aby si každý přišel na své. Milostná historie, automobilové závody, gangsterská romantika, hýření - a jako bonus ještě trochu hitlerovské ideologie. Dá se říci, že na jeden film toho bylo skoro dost.
Teď něco o ději samotném. Dva inženýři se protloukali světem. V Americe jeden z nich, příznivec lehkého života, byl odsouzen pro vraždu do žaláře. Jakmile se ocitl za mřížemi, dostal zprávu, že zdědil po otcovi v Německu továrnu. Požádal svého přítele, aby jel do Evropy, vydával se za něj a továrnu vedl. Přítel, jehož ve filmu hrál Gustav Fröhlich, opravdu tak učinil a podařilo se mu továrnu zachránit, protože ta byla na pokraji úpadku, při čemž ještě dostává superdividendu v osobě pěkné spolumajitelky.
Když byla továrna zvelebena a začal odpočívat na vavřínech, přihlásil se mu skutečný majitel, který mezitím utekl z amerického vězení a vydíral jej. Jenže: tohoto vyděrače vydíral zase jiný vyděrač, který nakonec skutečného majitele zastřelil. Obětavý a pracovitý inženýr byl pokládán za vraha a v poslední chvíli je však zachráněn.
Film byl obsazen dobrými herci vedle Gustava Fröhlicha v něm hraje Adéla Sandrocková, Luisa Ulrichová, Paul Kemp a jiní.Snímek měl řadu napínavých okamžiků a dobrou filmovou stavbu. Když se tenkrát předváděl, získal si u obecenstva oblibu. A tím potvrdil, jaké nebezpečí v té době německý film přinášel. Totiž: všechno co se ve filmu dělo, byla dobře ukrytá, nenápadná a přece velmi účinná prpaganda.
Starý majitel továrny se jmenoval J. DUX, tedy do latiny zabalený v ů d c e . Jeho syn a nástupce byl člověkem nehodným, hýřil a ochlasta. Kdo chtěl, mohl v něm vidět buď příslušníka zlaté mládeže nebo marxistu. Jak je libo. Obé se šikovně divákům podsouvá. Zato inženýr, který dovedl továrnu k novému rozkvětu, byl veliký a skvělý člověk, který stále myslel na blaho továrny, na blaho dělnictva a na to, aby německá vlast byla zase slavná a silná. Jaká symbolika. Byla velmi nenápadná a málokdo si jí všiml, jistě ani u cenzora nevzbudila podezření, ale byla tam všude. Tento film neznamenal největší nebezpečí, byl však ukázkou cest, kterými se bude německý film ubírat a důkazem, že bude čím dál víc prosycen propagandou. A to se taky stalo...
Režie: Johannes Meyer
Scénář: Hans Martin Cremer, Max W. Kimmich, Hermann Oberländer
Kamera: Franz Koch
Hudba: Hans Carste
Hraje: Gustav Fröhlich, Hubert von Meyerinck, Luise Ullrich, Adele Sandrock, Paul Kemp, Lil Dagover, Will Dohm, Ernst Dumcke, Lilo Müller, Otto Wernicke, Armand Zäpfel