Snímek vychází ze stejnojmenné knihy Giorgia Scerbanenca a vykresluje prostředí milánského podsvětí v 70. letech. Příběh propuštěného gangstera, jehož podezřívají mafie i policie z krádeže špinavých peněz, je realisticky koncipovaným kriminálním dramatem nahlížejícím na praktiky zločineckého syndikátu.
Mezi modelové filmy žánru poliziesco all´italiana patří i snímek Milán, kalibr 9 režiséra Fernanda Di Lea. Jeho název je převzatý ze stejnojmenné antologie detektivních a kriminálních povídek (1969) italského spisovatele ukrajinského původu Giorgia Scerbanenca.
Kriminální příběh o předčasně propuštěném gangsterovi, jehož podezřívají mafiáni i bezcharakterní členové policejního sboru z krádeže špinavých peněz a jemuž navíc život komplikuje i jeho bývalá milenka, je prvním dílem z režisérovy tzv. trilogie prostředí (trilogia del milieu). Tu doplňují další dva Di Leovy snímky La mala ordina (Na příkaz podsvětí, 1972) a Boss - Smrt na zakázku (Il boss, 1972).
Žánrové pojetí snímku, ve kterém tvůrci nápaditě využili hudbu neapolské rockové skupiny Osanna, se vyznačuje poměrně širokým záběrem. Ze strany filmových historiků a kritiků mu byly nejčastěji přisuzovány nálepky film noir nebo gangsterský film. Charakteristickou součástí všech Di Leových mafiánských, zločineckých, gangsterských i policejních filmů je snaha o pečlivé zakomponování různých regionálních a dialektových prvků do vyprávěného příběhu. Ty totiž režisérovi slouží k autentickému vykreslení podsvětí, které je úzce spjaté se specifickým prostředím i s vlastními zákony. Režisér ve svých filmech také otevřeně kritizuje korupci v italské policii, kvůli čemuž měl dlouhodobé problémy s cenzurou a distribucí především snímek Il poliziotto ? marcio (Prohnilý policajt, 1973).
„Milán, kalibr 9 je film, který se obecně zamýšlí nad problémem zločinnosti a zkoumá její sociální kořeny, k nimž patří například i emigrace," nechal se slyšet Fernando Di Leo. Jeho snímek patří - podobně jako další režisérova dramata - k divácky oblíbeným filmům, které rozvinuly nové tematické a ikonografické kánony italského policejního filmu 70. let.
Jan Švábenický
LFŠ 2015
Režie: Fernando di Leo
Scénář: Fernando di Leo
Kamera: Franco Villa
Hudba: Luis Bacalov
Hraje: Gastone Moschin, Barbara Bouchet, Mario Adorf, Frank Wolff, Luigi Pistilli, Ivo Garrani, Philippe Leroy, Lionel Stander, Mario Novelli, Giuseppe Castellano, Salvatore Arico, Giorgio Trestini, Fernando di Leo, Cesare Di Vito, Luigi Antonio Guerra, Gastone Pescucci