Americký muzikant Lou Reed vzpomíná na setkání s kapelou The Plastic People of the Universe (PPU), která znala jeho písně lépe než on sám. – Představují se členové skupiny Milan Mejla Hlavsa (basová kytara, kytara, zpěv), Vratislav Brabenec (saxofony, zpěv), Josef Janíček (klávesy, zpěv), Jiří Kabeš (viola, zpěv), Joe Karafiát (kytara), Jan Brabec (bicí). – Hlavsa mluví o tom, že v roce 1997 to vypadalo kvůli sporům tak, že se kapela už nedá dohromady. Vše změnil koncert k výročí Charty 77 ve Španělském sále Pražského hradu. – Na koncertu ve Spojených státech hraje s PPU také Garry Lucas, který později mluví o tom, jak se k Plastikům dostal. – Podle Hlavsy měla na vznik skupiny největší vliv americká kapela Velvet Underground a česká Primitives Group. Původní břevnovská kapela (ve složení M. Hlavsa, Michal Jernek, P. Števich a Pavel Zeman) se začala scházet od září 1968 a měla zájem o hudební performance. K těm patřilo vystoupení s názvem Dělá chybu, kdo nejí rybu. – Martin Magor Jirous se ujal Plastiků, když je viděl na jednom koncertu. Přivedl do skupiny Josefa Janíčka. – Kapela začala být známá a profesionalizovala se. Po potížích se zřizovateli se však rozpadla. Někteří členové šli pracovat do lesa u Humpolce. Po návratu do Prahy se k nim přidal Jiří Kabeš a později i Vratislav Brabenec. Koncerty tenkrát uváděl Pavel Zajíček. – Dana Němcová vzpomíná na osudné vystoupení v Rudolfově u Českých Budějovic v roce 1974. Policejní komando tehdy tvrdě zasáhlo proti „špinavým máničkám“. O surovém zákroku mluví Martin Bezouška. – Magor pak vymyslel vystoupení na „soukromých“ akcích, zejména svatbách. – Plastici začali hrát zhudebněné verše Egona Bondyho z padesátých let. Básník a filozof na to vzpomíná. – Známý byl koncert v Postupicích a potom také Magorova svatba v Bojanovicích. Tehdy pronásledování státní mocí vyvrcholilo. Na okolnosti procesu vzpomínají tehdejší obhájci obžalovaných Otakar Motejl a Karel Stome. – Václav Havel mluví o tom, proč se tehdy postavil za Plastiky. Díky značné podpoře Plastiků se komunisté zalekli a z chystaného monstrprocesu sešlo. Několik lidí však bylo odsouzeno. Ti vzpomínají v ruzyňské věznici na tehdejší dobu. – Vznikla Charta 77, k níž se připojil i nový člen skupiny, Jan Brabec. – Po vyčerpání legálních možností mohli PPU hrát jen v soukromí. Jejich příznivci kupovali velké zchátralé venkovské domy. Konspirativní koncerty měly charakter komponovaných tematických programů. – O vystoupení v Nové Vísce pro tři sta lidí mluví František Stárek. Koncert byl věnován Ladislavu Klímovi. – Květa Princová vypráví o koncertu v červenci roku 1977 na rozloučenou se členem kapely, Paulem Wilsonem. Dům v Rychnově nad Kněžnou byl brzy po vystoupení Princovým vyvlastněn a zbourán. – Plastici jsou na návštěvě na Hrádečku a s Václavem Havlem vzpomínají na provedení Pašijí velikonočních ve zdejší stodole. – Jan Velát mluví o koncertech v Kerharticích u České Lípy. Plastici tu vystupovali v roce 1981 s pásmem Co znamená vésti koně. Po dvou měsících dům vyhořel. Následovala další tvrdá protiakce StB, jejímž důsledkem byly výslechy, vyhazovy z práce a emigrace z donucení. – Podle Jana Brabce byly ústrky státní moci cenou za vnitřní svobodu, v níž underground žil. – Mejla Hlavsa se na závěr koncertu z devadesátých let loučí s publikem...
Režie: Jana Chytilová
Scénář: Jana Chytilová
Produkce: Jana Chytilová, Antonín Trš
Kamera: Miroslav Vránek
Hraje: Milan Mejla Hlavsa, Pavel Zajíček, Václav Havel, Pavel Landovský, Egon Bondy, Ivan Martin Jirous, Lou Reed, Vratislav Brabenec, Josef Janíček, František Stárek, Jiří Kabeš, Jan Brabec, Joe Karafiát, Dana Němcová