Metro-Goldwyn uvedl u nás dlouho ohlašovanou a očekávanou "Bohému", jejíž newyorská premiéra měla tehdy bouřlivý úspěch. Režisér King Vidor zde vytvořil skutečné dílo plné kouzelné krásy a křehkého, jemného půvabu. Bylo to dílo režijně a fotograficky tak čisté, že se podobalo svému klasickému vzoru: Griffithovu "Zlomenému květu".
Film byl lehkou adaptací světoznámého Murgerova románu i Puccinovy opery, adaptací velmi obratnou a nenásilnou, která zachovala charakter filmu a jednoduchý děj zbavila všech episod. Byla to opravdu s v ě t e l n á b á s e ň, na žádný jiný film se nehodila tato slova jako na "Bohému". Vidor dal ději půvabný dobový kolorit čtyřicátých let (19. st.), kouzelnou atmosféru staré Paříže a lehkost veselé bídy latinské čtvrti, přitom se vyvaroval anachronismů tak častých v amerických filmech a zladil vše v prostý, milý a smutný celek, ve světlo a stín prolínající společný osud Rodolpha a Mimi. Lilian Gishová v roli Mimi byla dokonalá a jedinečná.
Tichá postava Mimi, toho drobného ptáčátka, plného bázně, touhy a radosti. Mimi předem zlekaná, neboť poznala tolik bídy. Mimi mrznoucí ve své komůrce a marně zadýchávající své drobné prstíky. I tak byl její obličej líbezný a křehký. Mimi věčná múza latinských mansard, nesmrtelná, nenáročná a zapomínaná. Scény, kdy poprvé přemáhá suchý souchotinářský kašel, nebo kdy se opět vrací potácejíc se zimními ulicemi staré Paříže na místa, kde jedině byla šťastná, tyto scény byly nezapomenutelné. Gishová a jen Gishová mohla tehdy tak mistrně a životně zahrát tu úžasnou úlohu křehké a obětavé Mimi, kolem níž jde život bezcitně a která žije jen tím velkým, bolestným bohatstvím svého malého srdce.
John Gilbert byl jí dobrým partnerem v úloze Rodolpha a dokonale ovládal filmový herecký výraz, ve filmu měl opravdu skvělá místa. "Bohéma" byl film, který bude jednou klasickým. Je to film, v němž lze objevovat stále nové a nové krásy a který byl prostě pro tehdejšího diváka nezapomenutelný.
Režie: King Vidor
Scénář: Fred De Gresac, Henri Murger, Ray Doyle, Harry Behn, William M. Conselman, Ruth Cummings
Kamera: Hendrik Sartov
Hudba: William Axt, David Mendoza, Maurice Baron
Hraje: Lillian Gish, John Gilbert, Renée Adorée, George Hassell, Roy D'Arcy, Edward Everett Horton, Karl Dane, Mathilde Comont, Gino Corrado, Eugene Pouyet, Frank Currier, David Mir, Catherine Vidor, Valentina Zimina, Agostino Borgato, Harry Crocker