Jiří Barta: „Důležité dny jsou pátek, sobota... a čtvrtek.“ – Výtvarník, režisér a pedagog Jiří Barta vyráží ze svého domu v Dolních Chabrech s manželkou Zuzanou a synem Frantou na výlet. V obci Máslovice absolvují prohlídku nevelkého Muzea másla. – Doma na zahrádce si manželé Bartovi dají obří kremroli, která láká obří hmyz. Přes plot sem vleze figurína muže z filmu Klub odložených. – Podle Barty je Klub odložených filmem „o lidech na okraji společnosti, jejichž stereotyp rozčeří jen novinky současného konzumu“. – Ukázka: Muž jde do práce, žena vaří, harfenistka ladí svůj nástroj, děda tluče do rádia... – „Důležité věci jsou les, houby, perníková chaloupka, zelenina, skály, loutky, cement, olomoucké syrečky, prázdnota, ticho, spánek, šuplíky, slunce, Jupiter, znamení Štíra, Saturn, hodinové stroje, parní stroje... stroje vůbec.“ – Rodiče Čestmír a Milena Bartovi vzpomínají na synovo dětství. Jiří byl mimo jiné vždy nadaný houbař. – „Důležitá čísla jsou šest, sedm, čtyřicet osm, jedenáct, dvacet šest.“ – V laboratoři firmy BBT Materials Processing v Přemýšlení pracuje režisérův bratr Čestmír. Jiří dostane záchvat smíchu kvůli přinesené houbě z papíru. – Na jedné rodinné fotografii je Bartův prapradědeček František Křižík. Váženým členem rodiny byl ovšem i český fousek Lesan. – „Důležitá zvířata jsou Lesan, husa, had, svišť a kamzík.“ – Většina Bartových filmů vznikla ve Studiu Jiřího Trnky. Tvůrce tu představí herce-rukavici ze Zaniklého světa rukavic, který je „metaforou zániku lidské civilizace“. – Orgie aristokratických rukavic se zvrhnou v pohromu kvůli dychtivé lůze. Mladí vojáci-rukavice jsou zmasakrováni v bitvě. – Na své zahradě Barta demonstruje princip animace. – Dlouholetý kamarád a kolega ze Studia Jiřího Trnky Milan Svatoš pracoval na filmu Krysař jako animátor a technolog. – Nevinná Agnes z města Hammeln je znásilněna a zabita opilými zvrhlíky. – U zavřeného hřbitova filmař vzpomíná na výjevy ze svého dalšího filmu: „Poslední lup je malá černá groteska o klamu a iluzi.“ – Zloděj přeleze bránu, ale v přepychovém domě se stane obětí upírů. – Barta medituje o břemenu učitelského údělu. V ateliéru Vysoké školy umělecko-průmyslové sehraje se studenty dvě pixilované etudy. – Rodina „náhodou“ potká dramaturga a scenáristu Edgara Dutku, který s Bartou mimo jiné pracoval na scénáři podle Meyrinkova Golema. S tím začali před dvanácti lety a za peníze z grantu vytvořili pilotní ukázku zamýšleného filmu. Ale nákladný projekt se dosud nerealizoval. – Ve vizích starého rabína ožívají domy v židovské čtvrti jako děsivé bytosti a při dešti se hroutí do hliněného víru. – Bartovi potkají Borise Hybnera a cyklistu Vladimíra Mertu. Dojdou k přátelům a filozofům Haně a Milošovi Havelkovým. Jiří jim vysvětluje alchymistickou symboliku Saturnu, použitou v Krysaři. – Město Hammeln, plné krys, se probouzí. Přichází krysař. Tomu však radní odmítnou zaplatit za vykonané služby a on se pomstí. – „Krysař je prázdno, smrt, čas...“ – Balada o zeleném dřevě: na letech dřevěných podkladů vzniká jarní vegetace. – Zasněný tvůrce medituje v trávě: „Důležité barvy jsou petrolejově zelená, pařížská modř... a umbra přírodní.“
Režie: Pavel Marek
Kamera: Klaus Fuxjäger
Hraje: Jiří Barta, Edgar Dutka